Khasiat Tomato Untuk Kecantikan

Home » » Khasiat Tomato Untuk Kecantikan




TOMAT atau nama ilmiahnya Iycopersicon esculetum.   Hidangan Mediterranean dan Asia Barat menjadikan tomat sebagai bahan utama yang paling sering digunakan.

Berasal dari keluarga Solanaceae,
tomato kaya dengan zat besi, serat serta vitamin A dan C yang diperlukan untuk mengekalkan kecergasan badan.

Ia juga mengandungi fruktosa, glukosa, asid folik, potasium, kalsium dan mineral garam.


Malah kajian di Amerika
Srikat mendapati pigmen merah pada kulit tomat mengandungi lycopene yang dikatakan mampu mengurangkan risiko penyakit  prostat di kalangan kaum lelaki.

Lycopene menawarkan khasiat antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.


Khasiat tomat juga berkait rapat dengan
kecantikan kulit. Sayuran ini dikatakan berkesan untuk mengecilkan pori-pori kulit, mengurangi masalah jerawat dan merawat penyakit kulit. Elemen penyejuk juga mampu menyejukkan kulit yang kasar, astringen untuk menghapuskan minyak berlebihan, dan vitamin A dan C untuk mencerahkan kulit kusam dan mengembalikan keremajaan kulit.
Mengecilkan liang roma


Campurkan satu sendok jus tomat segar dengan dua hingga empat titik jus lemon. Sapukan bahan tersebut menggunakan kapas pada kulit wajah dan urut perlahan-lahan. Biarkan selama 15 menit. Bilas dengan air hangetuntuk mengecilkan lagi pori-pori kulit, selepas itu sapukan pelembap muka.



Merawat jerawat


Hancurkan tomat segar dan sapu rata bahan tersebut pada kulit muka yang berjerawat. Biarkan sejam atau lebih sebelum dibilas dan dikeringkan. ulang setiap hari sehingga jerawat hilang.


Membersihkan kulit muka


masker muka menggunakan campuran tomat dan avokado amat sesuai untuk kulit kombinasi (berminyak, biasa dan kering) karena ia menggabungkan astringen dan antiseptik yang boleh mengurangkan kandungan minyak serta noda hitam pada kulit.


masker penyegar muka ini kaya dengan vitamin A, C dan E - kesemuanya penting untuk kulit yang sihat. Untuk membuat masker muka ini, hancurkan tomat dan avokado dalam mangkuk dan sapukan pada muka, bilas selepas 20 ke 30 menit.


Boleh juga sapukan campurkan jus tomat segar dengan jus timun pada kulit muka untuk mengawal minyak and jerawat.


Menyejukkan kulit yang rusak


satu buah tomat dan campurkan dua sendok yoghurt. Sapu bahan tersebut pada kulit muka dan biarkan selama
20 menit. Bilas dengan air hangat.

Gabungan tomat dan yoghurt mampu menyejukkan kulit dan mengurangi rasa kesakitan termasuk akibat  matahari .


karena yoghurt merangsang protein pada kulit dan menjadikannya lembut manakala tomat menyejuk dan menetralkan permukaan kulit.
sumber : http://anizyn.blogspot.com/2010/03/khasiat-tomato-untuk-kecantikan.html 
.
Share this article :